Löytöjä

Pengoin muutettuani edesmenneen isoisäni vanhaan asuntoon hieman kaappeja ja löysin äidin vanhan kameran. Löysin myös japanilaisen, Eirin maahantuoman, kinofilmipokkarin, jonka annoin filmin kera nuoremmalle siskolle. Olen viimeisen kuukauden aikana myös haalinut kotipimiötarpeet kasaan. Otetaanpa tähän ensin äitini vanhalla kameralla otetusta filmirullasta tehty raakaskannaus positiiviksi käännettynä, ylävasemmalla 12. ruutu, siitä alas 11. jne. (Ensimmäinen ruutu alakulmassa oikealla)

image

Yhden ruudun vahingossa kelasin valottamatta, kun epäröin olinko siirtänyt filmiä edellisen kuvan jälkeen vai en. Valotuksessa en käyttänyt viimeistä kuvaa lukuunottamatta apuna valotusmittaria, vaan ns. aurinkoinen 16 -sääntöä (engelskaksi sunny 16 rule), ja sitten haarukoin, jos en ollut varma lopputuloksesta. (Milloinkohan sitä olisi varma lopputuloksesta ennen kuin filmi on kehitetty, kun ei kuvaa diginä?)
Tuo sääntö on helpohko: suljinaika sekunnin murto-osina sama kuin filmin ISO-luvun ensimmäiset numerot (eli ASA-luku, joka digikameroissa ilmaistaan erheellisesti ISO-etuliitteellä), aurinkoisena kesäpäivänä aukkoluku 16, pilvisenä 11 jne.

image

Kuvassa äitini vanha Welta Weltax, kokoontaittuva kamera, jossa kätevä valotuslunttitarra on liimattu linssipuolen kanteen. Agfacolor CNS lienee ollut herkkyydeltään ISO80/20° (80 ASA eli 20 DIN eli n. 65 GOST), koska pienempi lukuhan tarkoittaa suurempaa aukkoa, joka tarkoittaa taasen enemmän filmille päätyvää valoa. Ohje tuolla herkkyydellä kuuluu: Valotusajaksi 1/125 sekuntti. Veden äärellä aurinkoisella ilmalla (tai muuten häikäisevässä luonnonvalossa) kuvatessa aukoksi 11, auringonvalossa 8, puolipilvisellä säällä 5,6, pilvisellä 4 ja sateella 2,8. Selvennyksenä kaltaisilleni aloittelijoille: aukkoluku kertoo kuinka monta kertaa himmentimen aukko sisältyy linssin polttoväliin (katso: P. K. Jaskari: Valokuvaus, 1971, s. 14). Aukon suuruus vaikuttaa myös terävyysalueeseen. Filmin herkkyys sen sijaan kertoo kuinka nopeasti filmi valottuu. Kaikilla viimeisen 40 vuoden aikana käytössä olleilla standardeilla suurempi luku tarkoittaa nopeammin valottuvaa filmiä, tietysti kriteerinä käyttökelpoisen kuvan syntyminen.
Seuraavalla kerralla esittelen vihdoin ja viimein pimiötarvikkeeni. Otetaanpa loppuun kuvia kameroistani, joista yksi on tuo Weltax, joka ikäänkuin ei ole omani!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s